VECKA 7

För lite eller för mycket aktivtet

Det finns många myter vad gäller hållning och rörelser vid ryggsmärta. Ryggen är en stark och stabil konstruktion, gjord för att kunna ta belastning. Ryggen med alla dess kotor med stabiliserande muskler och ledband mår bra av belastning, precis som alla andra leder. 

Ryggen är egentligen inte så mycket annorlunda än ett knä, fotled eller axel. Vi avlastar den smärtsamma leden och undviker kanske att lägga full vikt vid belastning. Stukar man foten kan det till en början kännas skönt (eller nödvändigt) att använda kryckor eller i alla fall halta sig fram. Efter den akuta fasen måste man dock börja belasta foten igen och träna böjning och sträckning även om det är obehagligt. Samma principer gäller ryggsmärta. När vi har smärta i ryggen förändrar vi vårt rörelsemönster. I det akuta skedet av en akut lumbago kan man inte belasta ryggraden- man blir sängliggande. Detta är den akuta lösningen, det är ju svårt att avlasta ryggen på annat sätt. Men det är ingen hållbar lösning utan man reser sig upp och går försiktigt och försöker hålla tyngdpunkten så nära mittpunkten som möjligt för att så lite som möjligt behöva stadga upp kroppen med musklerna. Detta förändrade rörelsemönster har man i studier kunnat koppla till fortsatt ryggsmärta.

Man måste således bli medveten om sitt förändrade rörelsemönster och sedan aktivt arbeta för att normalisera det. Ett vanligt rörelsemönster vid ryggsmärta är långsamma rörelser, stelhet, vaksamhet, att man håller andan vid rörelser och att man undviker att böja på ryggen. Det tar mycket energi att röra sig på detta sätt och det signalerar till hjärnan att det är "farligt" att använda ryggen. Så är det så klart inte men för att förändra ett rörelsemönster krävs det att man först blir medveten om hur man rör sig och sedan tränar på rätt sätt. Klicka här för att läsa mer om hjärnans smärtminne. Alla övningar i ryggprogrammet fokuserar på att träna din rygg men framförallt hjärnan, för att normalisera ditt rörelsemönster och börja lita på ryggen igen.

När det gäller hållning så är dess inverkan på eventuell ryggsmärta kraftig överdriven och felaktig. Det finns ingen hållning som är rätt eller fel . En "ihopsjunken" hållning har ofta målats upp som en felaktig hållning och en klassisk rak hållning som rätt. Det finns ingenting i aktuell forskning som stödjer detta. Det viktiga är snarare hur länge man håller sig i samma position.