VECKA 3

Smärtans påverka

  Det kan vara svårt för dig som patient att förstå vad som är rätt och fel när det gäller behandling av ryggsmärta. Samtidigt är det viktigt att du ska kunna ställa krav på att den behandling du får är medicinskt motiverad, allra helst testad  och utvärderad i vetenskapliga studier, det vi kallar evidens. Det är förvånansvärt ofta sådana studier saknas men det aktuella bevisläget prövas av grupper med experter som utformar nationella riktlinjer. Många av de behandlingsformer som används idag har visat låg eller ingen effekt, exempelvis injektioner, TENS, traktion, akupunktur, värme, kyla, massage, ultraljud och korsett.

Behandlingen via ryggskolan följer de internationella riktlinjer som finns och som är baserad på forskning. Även om syftet med Ryggskolan är att göra rehabiliteringen roligare, enklare, mer förståelig och öka dina möjligheter till en bättre ryggfunktion är det viktigt att behandlingen följer de riktlinjer som finns idag.

De internationella riktlinjerna när det gäller behandling av ryggsmärta kan sammanfattas på följande vis:

 

  • Aktiv rehabilitering

  • Tidig och stegrad aktivering

  • Undvik sängliggande

  • Identifiera psykosociala faktorer 

  • Träna!

  • Kognitiv beteendeterapi= förstå dina symptom och agera

  • Multidisciplinär behandling =flera yrkeskategorier samarbetar kring dig

Notera att det inte finns några passiva behandlingsmetoder med på listan, det vill säga inga behandlingar där du är beroende av någon annan eller av något hjälpmedel. Du kan alltså hantera din ryggsmärta självständigt, förutsatt att du vet vad du ska göra och varför du ska göra det. Det är just detta kommer du lära dig via ryggskolan!

Många med ryggsmärta vet nog om att det är viktigt att träna och röra på sig- trots att det gör ont. Det är dock svårt att veta vilken typ av träningsform man ska ägna sig åt och vad man ska tänka på. När det gäller träning vid ryggsmärta finns inga restriktioner eller något som tyder på att någon träning är bättre än någon annan. Det finns inte heller bevis på att du måste träna specifika muskler eller särskilda rörelser. Det viktiga är att du gör något och att du hittar något du känner dig bekväm med och kan utföra regelbundet. "Den bästa träningen är den som blir gjord" är en gammal klyscha men stämmer bra även i detta sammanhang.

Vi kommer ge dig förslag på övningar du kan utföra hemma, på gymmet eller på jobbet. Det är övningar du kan utföra var som helst och du behöver inga redskap. Övningarna är valda för att kunna ge dig möjlighet att själv styra rörelseuttag och antal repetitioner. Du kommer även få regelbunden feedback på hur du sköter din träning.

Målet är att du ska ha så lite smärta så möjligt under träningen. Ibland kan man få mer smärta under och efter träningen men kroppen anpassar sig till vad den utsätts för. Det är viktigt att veta att smärtan under träning inte är tecken på att något är fel eller farligt, utan ofta tecken på att rörelserna är ovana och att hjärnan är på helspänn.